...Hai...

Followers

pengikut ....

Thursday, August 26, 2010

ibu dan ayah ~ 6 ~

“ayah dan ibu, ayah dan ibu,.. itulah permulaan kami melihat bulan dan matahari aaa....”, cepat-cepat aira mengangkat handphone nya apabila mendendangkan lagu sudirman, ayah dan ibu. Itulah tanda ringtone yang di letak kan apabila ibu nya di kampung menelefon nya.

“Assalammualaikum anak ibu”, suara ibu kendengaran dahulu memberi salam. Girang sekali.

“waalaikummussalam ibu, kenapa tiba-tiba ibu telefon aira bu, ibu sakit ker? Ayah sihat ke bu?”, begitu banyak soalan yang di lontarkan aira.

“ibu tak ada apa-apa, ibu sihat, ayah pun sihat,.. ishh aira tok sah risau lar ea aira”, aira turut mengurut dadanya, entahlah sejak akhir-akhir ini selepas pulang dari bercuti lain benar perasaannya..

“aira dah makan ke sayang”,

“belum bu, eh maksud aira makan malam yang belum bu”,

“eh dah pukul berapa ni, dah pukul 8 taw. Kenapa tak makan malam lagi”, risau menjelma dihati manakan tidak anaknya yang nun jauh di mata belum menjamah makan malam.

“ermm nanti aira makan lar bu, aira baru balik kerja nie, baru nak masuk rumah bu”,

"lambat aira balik kerja, banyak sangat kerja ker sayang’,

“tak ada lar banyak sangat bu, jalan jem lar bu. Lepas tu takut terlepas maghrib aira singgah kejap masjid solat dulu”,

“ermm baguslah macam tu aira. Nie nanti makan apa malam nie”,

“entah lar bu, kalau ibu ada dekat sini sedap sikit makan nya bu”,

“ha! nie ibu telefon aira ada apa-apa yang ibu nak bagitahu ke?”,

“lupak pulak ibu, nie ha ibu ingat sabtu depan ibu nak pergi kuala lumpur lar aira”,

“nak buat apa datang kuala lumpur bu?”,

“YA ALLAH, YA RABBI.. budak bertuah nie, nak pergi rumah aira lar, nak jumpa anak ibu nie”,

“lar yeke. Ingat nak datang rumah siapa pulak’,

“habis tu ibu mana ada besan nak di ziarah aira oi..”,

“ish ibu nie,.. sampai ke besan pulak ceritanya, malu lar aira bu”,

“ada pulak nak malu. Anak ibu nie.. ermm dah lar sayang, ibu nak bagitahu itu jew lar..nie aira pergi mandi dulu ea”,

“hehe yes!!! Ibu datang sini.. hehe, ibuuuu suruh ayah petik daun ulam bu. Bawak datang sini ea bu”.

“ea lar aira. Ayah kamu tu dah tahu, siap di tulis nya lagi apa yang nak di bawa”,

“dah lar tu, aira sayang pergi mandi taw”,

“baik bu, bu kirim salam kat ayah taw bu,.. assalammualaikum bu”,

“waalaikummussalam sayang, selamat malam”,
“selamat malam bu,.. muaahh”,

“ermm macam budak-budak”,

tergelak aira apabila ibunya mengatakan dia macam budak-budak. Talian di matikan dan dia menuju ke ruang bilik air, ingin membersihkan diri. Selesai membersihkan diri aira merehatkan tubuhnya sebentar di kamar.

                                                              **********

“aku ingin menjadi sesuatu dalam tidurmu,...... adoi lar siapa lar telefon malam-malam buta nie”, bunyi telefon mengangu tidur aira.

“helloo... erm erm nak apa nie? Dah pukul berapa nie, orang nak tidur lar’,

“eh!! Sorry kacau awak tidur. saya saja nak sembang dengan awak. Tak tahu pulak awak dah tidur. Tapi awal lagi nie baru pukul 9.30 malam. Awak dah makan?”,

“sorry saya letih, tertidur da.. belum makan lagi. Lepas mandi tadi tertidur pulak. Ermmm tapi siapa nie ea? Tak kenal lar...”,

“eh sorry lupa nak kenalkan diri. Saya anak datuk pengarah. CEO, en khairul”,

“lar en khairul ada apa nie, esok kita ada meeting kan? Esok je lar kita bincang pasal perbelanjaan projek tu”,

“lar aira bukan saya nak bincang, saya sajew nak kacau awak nie, nak sembang”,

“ermm tapi saya mengantuk sangat nie”,
“ermm tak pe lah awak, esok je lah kita cakap ea,.. sorry again disturb you aira”,

“its okay bye”, terus aira matikan talian telefon.

“huh.. saje je nak jual minyak malam-malam nie, hurmm kruikk,kruikk.... alamak perut berbunyi lar, ini semua pasal telefon la,.. ermm nak makan apa ea? Awal lagi nie pesan pizza lar senang sikit”, meradang jugak tapi perutnya berbunyi minta di isi terus terjaga.. Tidak dapat meneruskan tidurnya. Nombor pizza hut di dail memesan pizza.

                                                    
                                                                 **********

P/s : kawan- kawan harap dapat bagi tunjuk ajar.. mintak maaf kalau ada salah.. harap dapat komen dari kawan-kawan semua ea... terima kasih yang tak terhingga iera ucapkan... cayang u all... hehe

0 kata anda:

Related Posts with Thumbnails

...ermm...

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

...bila hati terluka...